Harmónia-Egység Stúdió

A HÉT GONDOLATA:

"

Ne vágyakozz! Elveszi az erődet. Cselekedj!"

Osho

FAT akkreditációs szám: AL 1732 - Nyilvántartási (OKÉV) szám: 01-0531-06

Serdülőkori krízisekről


A serdülő olyan vajúdó, aki megszüli saját szabadságát,

ne kívánjuk, hogy ezt hangtalanul történjen!”


Kertész R. Lillien


Serdülők belső változásainak fejleménye, hogy megváltozik a kapcsolata barátaival, testvérével, szüleivel, nagyszüleivel.

Ellentmondások, melyek a viselkedésükben láthatóvá válnak, és alkalmazkodási problémákat okoznak:

  • Csendes, kötelességtudó gyerekből rendetlen, nem tanuló gyerek válik

  • Tiszta gondos gyerekből önmagát, környezetét elhanyagoló kamasz lehet

  • Zárkózott gyerekből nagyhangú, szemtelen lesz

Nem függetlenek szeretnének lenni, csak önállóságuk határait keresik, ami sokszor a lelki kötődés utáni olykor reménytelen vágyakozás érzéseibe fut.

Abban a helyzetben, amikor meg kell találni az új helyüket és új szerepeiket, hiteles modellekre és érzelmi támogatásra is szükségük van.

Ha nincsenek körülöttük kapaszkodók, támogatást nyújtó személyek, akkor a megfelelés vágya olyan szerepekbe sodorja őket, amelyek az új helyzetek szorongásaikra szabottak.


Miben tudok segédkezet nyújtani?

  • Konzultáció a probléma otthoni megoldásáról

  • Mediáció (közvetítés) szülő és gyerek között

  • Kamaszok számára krízis feldolgozási terápia

  • Konfliktus kezelési technikák elsajátítása

  • Kommunikációs eszközök fejlesztése a kölcsönösség és hatékonyság érdekében

  • Kamaszok számára: kényes kérdések megbeszélése


A kamaszkor a homár drámája! A homár, amikor páncélt vált, előbb lehullajtja az eredetit: amíg kialakul az új páncél védtelenné, és sebezhetővé válik.”

F. Dolto

Dadogó gyermekek terápiája


Miért akad meg a gyermek beszéd közben?


Mikor gyermekeink 3 évesek lesznek, a beszédük nagy lépésekben fejlődik tovább.

Ahogy nőnek, kifejezéseik egyre jobban illeszkednek szándékaihoz és gondolataikhoz. Ennek az időszaknak azonban sok buktatója van. Kevésbé tudják magukat még ellenőrizni, csak az a fontos, amit mondani akarnak.

Lelki zavarok, traumatikus események során elveszíthetik beszédbeli biztonságukat, ami a beszéd folyamatosságának megszakításához vezethetnek.

Van azonban mód ebben az időszakban is arra, hogy a gyermekek beszédfejlődését segítsünk, és problémákon átlendítsük.


Mikor kell segítségért fordulni?

Akkor, ha azt tapasztaljuk, hogy:

  • ismétlődések fokozódnak

  • beszédkerülő magatartás megjelenik

  • olyan szituációkat kerül, ahol szükség van beszédbeli kontaktusra

  • önbizalomvesztés esetében

  • szorongás, beszédfélelem érződik


Hogyan tudom segíteni a gyermeket a dadogás leküzdésének folyamatában?

  • Beszédtechnikai módszerek gyakoroltatása

  • Relaxációs módszer alkalmazása

  • Feszültség és stresszoldás

  • Mese-, rajz-, és szimbólumterápia alkalmazás

Tanulási és teljesítményzavarok feltárása


„Iskola majd palota legyen és ne labirintus”

Comenius


A tanulási zavar szenvedés a szülőnek, gyereknek, pedagógusnak egyaránt. Hatással van a gyermek önbecsülésére és önértékelésére. Ezen túl zavarokat okozhat a családi kapcsolatokban, befolyásolja a tanár – diák viszonyt és meghatározhatja a kortárskapcsolatok alakulását. A sikertelen megfelelés, mint egyfajta stressz, testi tünetekhez és lelki eredetű betegségekhez vezethet.

A fejlődésért felelős környezet, mint a család és az iskola nem minden esetben tudja átvenni a probléma kezelését.

Minden jó akarat ellenére a terápia legtöbbször ott kerül tévútra, hogy a háttérben meghúzódó okokat nem megfelelően tárják fel. A tanulási zavar gyógyításának szempontjából fontos elkülöníteni, hogy a gyermek képességeiből, vagy a környezetéből származó okokat kell – e kezelni.


Miben tudok támogatást nyújtani?

  • Átfogó képet adni a gyermek értelmi képességeiről (intelligencia, emlékezet, figyelem, gondolkodásmód)

  • Különböző tantárgyi elakadások hátterében álló problémák feltárásában

  • Figyelemzavar okainak feltárásában

  • Környezeti tényezők feltérképezésében

  • Javaslatok, technikák és módszerek átadásában, az otthoni gyakorláshoz





Iskolaérettségi tanácsadás


Az iskolakezdés a szülő és a gyermek számára egyaránt izgalmas pillanat. A gyermeknek első jelentős lépcső az áhított önálló felnőtt világ felé, míg a szülőnek olykor szorongás: vajon megfelel a gyermekem, a ráháruló követelményeknek.

Iskolaérettség alapja:

  • Fejlődési folyamat eredménye

  • Alkalmazkodási képesség kialakulása

  • Kompetencia igény kiépülése


Kérdések melyek gyakran elhangzanak a szülői szájból:

    • Elég figyelmes a gyerekem?

    • Mennyire játékos még a gyermekem?

    • Képes megülni a helyén? Nem túl mozgékony?

    • Mit jelent az, hogy tanulási képesség? Hogyan mérhető és leginkább hogyan fejleszthető?


Miben tudok támpontot adni?

  • Részletes vizsgálat a pszichés-, és viselkedés funkciók területén

  • Milyen olvasástanítási módszert válasszanak a gyermek számára

  • Tanácsadás az iskolakezdés első hónapjaira

  • Módszerek kiválasztása és alkalmazásának megtanítása, hogy segítsünk otthon a gyermeknek






Pályaválasztási tanácsadás


Mire vagyok jó? Mire vagyok alkalmas?

Mennyire illik a személyiségemhez, az életcélomhoz a választott szakma?



Kérdések sorozata merül fel a felvételi lapok kitöltésekor. Nagy dilemma és nagy felelősség.

A tájékozódás akkor teljes körű, ha nemcsak szakmai lehetőségeket, hanem a személyiség lehetőségeit is feltárjuk.

Fontos hogy a döntést ne a divatos szakmák vagy a diploma vonzó hatása érlelje meg, hanem az is, hogy a pályaválasztó tisztában legyen adottságai, képességei, habitusa, a lehetőségekhez mérten a személyiségének minden sajátosságával.


Tanácsadás:

  • Pályaorientációs lehetőségek

  • Önismeret, önfejlesztés

  • Személyiségkép megismerése

  • Képességfeltárás







Beilleszkedési zavarok


A beilleszkedési probléma átfogó kategóriája a magatartási zavaroknak. Vannak gyermekek, akiknél gátoltságban, túlzott félénkségben, míg másoknál nyugtalanságban, felnőttekkel, gyerekekkel szembeni ellenállásban mutatkozik meg.

Mivel a tünetek változatosak, így a háttérben meghúzódó okok is széles körűek. Szóba jöhet családi környezet, személyiségfejlődési zavar, karakterbeli jellegzetesség vagy iskolai sikertelenség.

Ez az alkalmazkodási zavar azonban a gyermek számára is frusztráló és stressz keltő. A kezeletlen probléma azonban súlyos tünetekhez vezethet, mint például különböző neurotikus problémákhoz, alvási zavarokhoz, egyéb testi betegségekhez.

Néha már egy - egy konzultációs beszélgetés is segíthet az egyensúly helyreállításához.


Miben tudok segítséget nyújtani?

  • Probléma gyökerének feltárása

  • Konzultáció szülő és gyerek számára

  • Szociális készségfejlesztés

  • Tanácsadás szülők számára




Miközben megpróbálunk mindent megtanítani gyermekeinknek az életről
Gyermekeink megtanítják nekünk, hogy miről is szól az élet.”

Angela Schwindt