Harmónia-Egység Stúdió
| |||
A HÉT GONDOLATA:
" Ne vágyakozz! Elveszi az erődet. Cselekedj!" Osho |
FAT akkreditációs szám: AL 1732 - Nyilvántartási (OKÉV) szám: 01-0531-06
Serdülőkori krízisekről
„A serdülő olyan vajúdó, aki megszüli saját szabadságát, ne kívánjuk, hogy ezt hangtalanul történjen!”
Kertész R. Lillien
Serdülők belső változásainak fejleménye, hogy megváltozik a kapcsolata barátaival, testvérével, szüleivel, nagyszüleivel. Ellentmondások, melyek a viselkedésükben láthatóvá válnak, és alkalmazkodási problémákat okoznak:
Nem függetlenek szeretnének lenni, csak önállóságuk határait keresik, ami sokszor a lelki kötődés utáni olykor reménytelen vágyakozás érzéseibe fut. Abban a helyzetben, amikor meg kell találni az új helyüket és új szerepeiket, hiteles modellekre és érzelmi támogatásra is szükségük van. Ha nincsenek körülöttük kapaszkodók, támogatást nyújtó személyek, akkor a megfelelés vágya olyan szerepekbe sodorja őket, amelyek az új helyzetek szorongásaikra szabottak.
Miben tudok segédkezet nyújtani?
„A kamaszkor a homár drámája! A homár, amikor páncélt vált, előbb lehullajtja az eredetit: amíg kialakul az új páncél védtelenné, és sebezhetővé válik.” F. Dolto Dadogó gyermekek terápiája
Miért akad meg a gyermek beszéd közben?
Mikor gyermekeink 3 évesek lesznek, a beszédük nagy lépésekben fejlődik tovább. Ahogy nőnek, kifejezéseik egyre jobban illeszkednek szándékaihoz és gondolataikhoz. Ennek az időszaknak azonban sok buktatója van. Kevésbé tudják magukat még ellenőrizni, csak az a fontos, amit mondani akarnak. Lelki zavarok, traumatikus események során elveszíthetik beszédbeli biztonságukat, ami a beszéd folyamatosságának megszakításához vezethetnek. Van azonban mód ebben az időszakban is arra, hogy a gyermekek beszédfejlődését segítsünk, és problémákon átlendítsük.
Mikor kell segítségért fordulni? Akkor, ha azt tapasztaljuk, hogy:
Hogyan tudom segíteni a gyermeket a dadogás leküzdésének folyamatában?
Tanulási és teljesítményzavarok feltárása
„Iskola majd palota legyen és ne labirintus” Comenius
A tanulási zavar szenvedés a szülőnek, gyereknek, pedagógusnak egyaránt. Hatással van a gyermek önbecsülésére és önértékelésére. Ezen túl zavarokat okozhat a családi kapcsolatokban, befolyásolja a tanár – diák viszonyt és meghatározhatja a kortárskapcsolatok alakulását. A sikertelen megfelelés, mint egyfajta stressz, testi tünetekhez és lelki eredetű betegségekhez vezethet. A fejlődésért felelős környezet, mint a család és az iskola nem minden esetben tudja átvenni a probléma kezelését. Minden jó akarat ellenére a terápia legtöbbször ott kerül tévútra, hogy a háttérben meghúzódó okokat nem megfelelően tárják fel. A tanulási zavar gyógyításának szempontjából fontos elkülöníteni, hogy a gyermek képességeiből, vagy a környezetéből származó okokat kell – e kezelni.
Miben tudok támogatást nyújtani?
Iskolaérettségi tanácsadás
Az iskolakezdés a szülő és a gyermek számára egyaránt izgalmas pillanat. A gyermeknek első jelentős lépcső az áhított önálló felnőtt világ felé, míg a szülőnek olykor szorongás: vajon megfelel a gyermekem, a ráháruló követelményeknek. Iskolaérettség alapja:
Kérdések melyek gyakran elhangzanak a szülői szájból:
Miben tudok támpontot adni?
Pályaválasztási tanácsadás
Mire vagyok jó? Mire vagyok alkalmas? Mennyire illik a személyiségemhez, az életcélomhoz a választott szakma?
Kérdések sorozata merül fel a felvételi lapok kitöltésekor. Nagy dilemma és nagy felelősség. A tájékozódás akkor teljes körű, ha nemcsak szakmai lehetőségeket, hanem a személyiség lehetőségeit is feltárjuk. Fontos hogy a döntést ne a divatos szakmák vagy a diploma vonzó hatása érlelje meg, hanem az is, hogy a pályaválasztó tisztában legyen adottságai, képességei, habitusa, a lehetőségekhez mérten a személyiségének minden sajátosságával.
Tanácsadás:
Beilleszkedési zavarok
A beilleszkedési probléma átfogó kategóriája a magatartási zavaroknak. Vannak gyermekek, akiknél gátoltságban, túlzott félénkségben, míg másoknál nyugtalanságban, felnőttekkel, gyerekekkel szembeni ellenállásban mutatkozik meg. Mivel a tünetek változatosak, így a háttérben meghúzódó okok is széles körűek. Szóba jöhet családi környezet, személyiségfejlődési zavar, karakterbeli jellegzetesség vagy iskolai sikertelenség. Ez az alkalmazkodási zavar azonban a gyermek számára is frusztráló és stressz keltő. A kezeletlen probléma azonban súlyos tünetekhez vezethet, mint például különböző neurotikus problémákhoz, alvási zavarokhoz, egyéb testi betegségekhez. Néha már egy - egy konzultációs beszélgetés is segíthet az egyensúly helyreállításához.
Miben tudok segítséget nyújtani?
„Miközben megpróbálunk mindent megtanítani gyermekeinknek az
életről Angela Schwindt
|
|
|